Podstawą projektu Yarisa czwartej generacji jest zupełnie nowa platforma GA-B dająca sylwetce prawdziwie dynamiczne proporcje. Rozstaw osi wzrósł o – zauważalne jak na samochód klasy B – 5 cm, co oznacza, że wnętrze jest dużo przestronniejsze, a właściwości jezdne zdecydowanie lepsze. Pozycja kierowcy jest ponadto dużo wygodniejsza i bardziej sportowa, do czego przyczyniają się nowe, komfortowe fotele z niżej położonymi siedziskami.
W gusty europejskich kierowców trafia także stylistyka nowego Yarisa. Od frontu podkreśla ją oryginalny kształt grilla i wąskie, skośne reflektory, natomiast z tyłu nietuzinkowy, wyróżniający kształt świateł nawiązujących do Toyoty C-HR oraz listwa świetlna na całej szerokości klapy bagażnika.
W 2012 roku Toyota Yaris debiutowała w Europie jako pierwszy model z segmentu B wyposażony w napęd hybrydowy. Yaris Hybrid posiadał wtedy napęd trzeciej generacji o mocy 100 KM. Podstawą aktualnej czwartej już generacji układu hybrydowego jest technologia TNGA, a napęd ten mimo wzrostu mocy do 116 KM jest o 20% oszczędniejszy. Auto przyspiesza od 0-100 km/h w 9,7 sekundy, co z kolei stanowi 15-procentową poprawę w stosunku od poprzedniej generacji. Średnie zużycie paliwa wynosi od 3,8 l/100 km.
Większa wydajność napędu hybrydowego jest efektem nie tylko lepszej baterii i rozmaitych udoskonaleń mechanicznych, ale także nowego oprogramowania z większym naciskiem na wykorzystanie silnika elektrycznego. Tak skonfigurowana jednostka napędowa sprawia, że samochód może poruszać się w trybie elektrycznym do prędkości 130 km/h, a w mieście korzysta z niego przez większość czasu jazdy.
Silnik konwencjonalny o pojemności 1,5 litra i mocy 125 KM także opiera się na technologii TNGA, dzięki czemu jest bardzo elastyczny i dynamiczny już od niskich obrotów, a prędkość 100 km/h osiąga zaledwie w 9 sekund. Jednostka pracuje cicho i płynnie – zarówno z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i automatyczną przekładnią Multidrive S – średnio zużywając od 5,3 litra paliwa na 100 km.
Skuteczność nowoczesnych systemów bezpieczeństwa Toyoty potwierdzają wyniki niezależnych badań. W testach Euro NCAP otrzymały świetną ocenę 85%, zaś testy amerykańskiego instytutu IIHS na modelach Camry i Highlander wykazały, że system Toyoty, który zapobiega kolizjom z pieszymi w nocy, jest jednym z zaledwie kilku naprawdę skutecznych na rynku. Najwyższe oceny amerykańskich ekspertów otrzymały także pozostałe funkcje systemu PCS – zarówno układ zapobiegania kolizjom z poprzedzającymi samochodami, jak i z pieszymi w dzień.
Należy także wspomnieć, że na najwyższy poziom bezpieczeństwa Yarisa wpływa ponadto konstrukcja nadwozia w architekturze TNGA o bardzo dużej sztywności oraz standardowy komplet poduszek powietrznych, który został rozbudowany o nowe centralne poduszki między przednimi fotelami.
Od samego początku sprzedaży w 2020 roku Yaris czwartej generacji jest nieustannie najchętniej wybieranym samochodem miejskim na naszym rodzimym rynku. Na poparcie tych słów można podać kilka danych z ostatnich lat:
Toyota Yaris jest dostępna z napędem hybrydowym 1.5 o łącznej mocy 116 KM oraz z dwoma silnikami benzynowymi – 1.0 o mocy 72 KM i 1.5 o mocy 125 KM. Zauważalny jest też ciągły wzrost popularności wersji hybrydowej modelu, podobnie jak udział napędu hybrydowego w całkowitej sprzedaży Toyoty w Polsce. W okresie od stycznia do sierpnia 2022 roku 44% sprzedanych Yarisów było wyposażonych w napęd hybrydowy, a w całym 2021 roku udział hybryd w sprzedaży modelu wynosił 37%.
Toyota Yaris jest oferowana w pięciu wersjach wyposażenia – Active, Comfort, Executive, Selection Style i GR SPORT, przy czym trzy najwyższe odpowiadają za jedną piątą sprzedaży miejskiej Toyoty. Już na podstawie dotychczasowych danych można zauważyć, że w bieżącym roku zainteresowanie najlepiej wyposażonymi wersjami Yarisa jest wyraźnie wyższe niż w roku ubiegłym, kiedy ich udział w sprzedaży wynosił 17%.