Toyota w WRC – nowy sezon, nowe ambicje

Po trzykrotnym zdobyciu tytułów dla najlepszych producentów, kierowców i pilotów zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team jest gotów do nowych wyzwań w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA 2024. To idealny moment, aby zaprezentować wszystkie możliwości odświeżonego modelu GR Yaris Rally1 HYBRID.

Coraz lepsze samochody

 „Wyzwaniem jest nie tylko stworzenie zwycięskiego samochodu dla nas, ale ekscytującego auta dla naszych klientów. Poprosiłem Norihiko Katsutę, aby podjął się tego zadania podczas tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Japonii. Podobnie jak w zeszłym roku, kiedy rozpoczęliśmy rywalizację, jadąc modelem GR Yaris, spodziewamy się trudności, ale jesteśmy zdeterminowani, by udoskonalać nasze auto tak, aby mogło rywalizować na najwyższym
poziomie”.

Akio Toyoda

Nowy GR YARIS RALLY1 HYBRID

Nadwozie w kolorze czarnego matu skrywa nowoczesną technologię, która pozwoli nam osiągać jeszcze lepsze wyniki. Zaprojektowany zgodnie z wytycznymi FIA na rok 2022 model GR Yaris Rally1 HYBRID został wyposażony w turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra, dokładnie taki sam, jak
w Yarisie WRC. Jednostkę tę połączyliśmy z baterią o pojemności 3,9 kWh i generatorem (MGU), co dało łączną moc 500 KM.  

Wyposażone w napęd hybrydowe auta Toyoty będą napędzane w 100% ekologicznym paliwem wolnym od paliw kopalnych. W wyścigach FIA tego typu paliwo zostanie wykorzystane po raz pierwszy.

 

  • Silnik
    GI4A (rzędowy, 4-cylindrowy turbodoładowany, na wtrysku bezpośrednim) + jednostka hybrydowa
  • Moc
    Maksymalna moc: ponad 500 KM
  • Osiągi
    Maksymalna prędkość: 201 km/h
    (w zależności od zestrojonych
    przełożeń)
  • Wymiary i waga

    Długość: 4225 mm (ze spojlerem)

    Szerokość: 1875 mm

    Wysokość: regulowana

    Rozstaw kół: regulowany

    Rozstaw osi: 2630 mm

    Minimalna waga: 1260 kg

Wszystkie drogi prowadzą ku lepszemu

Asfalt

Trudne zakręty, wymagające odcinki i wytrzymałe opony. Obniżone zawieszenie pozwala pokonywać trasę wyścigu z ogromną prędkością.

Żwir

Nieutwardzone drogi, kamieniste ścieżki i opony o zróżnicowanej mieszance. Większy prześwit ma kluczowe znaczenie podczas jazdy po szutrze i w upale.

Śnieg

Lód, śnieg i opony z kolcami. Konfiguracja zawieszenia na śliską nawierzchnię jest niezbędna do jazdy w ujemnych temperaturach.

Nowa Toyota GR Yaris. Niekończące się emocje

Stworzona we współpracy z ekspertami z zespołu WRC TOYOTA GAZOO Racing, Toyota GR Yaris przenosi doskonałą technologię wyścigową na ulice miast. Wyposażona w potężny turbodoładowany 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra, zaawansowany napęd na cztery koła GR-FOUR oraz lekkie 3-drzwiowe nadwozie, auto to stanowi źródło niekończących się wrażeń podczas jazdy na każdej z dróg.

„Dwa lata temu poprosiłem Jari-Mafego o stworzenie profesjonalnego zespołu, który będzie wyróżniał się rodzinną atmosferą. Gdy nadarzyła się okazja, by spędzić wspólnie dzień z teamem, przekonałem się, że wypełnił swoje zadanie w 100%. Bez względu na to, o czym zaczynaliśmy rozmawiać, temat zawsze schodził na samochody. Teraz czuję, że staliśmy się „najbardziej samochodową rodziną na świecie”, i jest to naprawdę niezwykłe”.

POZNAJ ZESPÓŁ

Dowodzony przez Jari-Mafego Latvalę, najbardziej doświadczonego kierowcę w historii WRC, zespół TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team wystawia do rywalizacji w sezonie 2024 cztery załogi, które powalczą o czwartą z rzędu potrójną koronę WRC, jadąc modelem GR YARIS Rally1 HYBRID.

  • Akio Toyoda

    Założyciel zespołu / prezes Zarządu Toyota Motor Corporation

  • Jari-Matti Latvala

    Szef zespołu

Samochód #69
  • Kierowca: Kalle Rovanperä

    Kraj: Finlandia

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • mistrz WRC 2 Pro (2019)
    • piąte miejsce w WRC (2020)
    • czwarte miejsce w WRC (2021)
    • sześć zwycięstw (2022)
    • mistrz WRC  (2023)

  • Pilot: Jonne Halttunen

    Kraj: Finlandia

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • mistrz WRC 2 Pro (2019)
    • piąte miejsce w WRC (2020)
    • czwarte miejsce w WRC (2021)
    • sześć zwycięstw (2022)
    • mistrz świata pilotów rajdowych WRC (2023)

Samochód #33
  • Kierowca: Elfyn Evans

    Kraj: Wielka Brytania

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • zwycięstwo w Rajdzie Wielkiej Brytanii (2017)
    • wicemistrzostwo WRC (2020 i 2021)
    • Wicemistrz kierowców WRC, trzy zwycięstwa (2023)

  • Pilot: Scott Martin

    Kraj: Wielka Brytania

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • pierwsze podium w Rajdzie Finlandii (2016)
    • wicemistrzostwo WRC (2020 i 2021)
    • wicemistrz pilotów rajdowych, trzy zwycięstwa (2023)

     

Samochód #17
  • Kierowca: Sébastien Ogier

    Kraj: Francja

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • sześć tytułów WRC z rzędu (2013–2018)
    • siódmy tytuł najlepszego kierowcy WRC (2020)
    • ósmy tytuł najlepszego kierowcy WRC (2021)
    • piąte miejsce wśród kierowców WRC, trzy zwycięstwa (2023)

  • Pilot: Vincent Landais

    Kraj: Francja

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • mistrz WRC 2, dwa zwycięstwa (2019)
    • jedenaste miejsce w klasyfikacji końcowej WRC (najlepszy wynik – czwarte miejsce) (2022)
    • piąte miejsce wśród pilotów, trzy zwycięstwa (2023)

Samochód #18
  • Kierowca: Takamoto Katsuta

    Kraj: Japonia

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • siódme miejsce w WRC, jedno miejsce na podium (2021)
    • piąte miejsce w WRC, dwukrotnie na podium (2022)
    • trzecie miejsce na podium Rajdu Finlandii (2023)

  • Pilot: Aaron Johnston

    Kraj: Irlandia

    Najważniejsze osiągnięcia:
    • debiut w rajdach WRC (2021)
    • piąte miejsce w klasyfikacji końcowej WRC, dwukrotnie na podium (2022)
    • trzecie miejsce na podium Rajdu Finlandii (2023)

Najważniejsze wydarzenia sezonu

Najnowsze wiadomości od TOYOTA GAZOO Racing z każdej rundy WRC.