Auta z najniższą utratą wartości
Co to jest wartość rezydualna?
Jak głosi popularne porzekadło – właściciel auta cieszy się dwa razy: gdy je kupuje i jak je sprzedaje. O ile zakup nowego samochodu zwykle wymaga odrobiny researchu, porównania ofert i wyboru sprawdzonych rozwiązań o tyle sprzedaż pojazdu w niektórych przypadkach potrafi wystawić na próbę cierpliwość właścicieli.
Każdemu sprzedającemu zależy oczywiście na tym, aby uzyskać jak najwyższą cenę za swój pojazd. Dzięki temu całkowity koszt użytkowania (tzw. TCO – Total Cost of Ownership), na który składają się cena zakupu, koszty eksploatacji, serwisu, części, tankowania i ładowania, pomniejszone o cenę sprzedaży, będzie jak najniższy. To, o czym powinniśmy pamiętać – i to nie tylko w momencie sprzedaży naszego auta, ale jeszcze przed jego zakupem – to fakt, że pod tym względem nie wszystkie samochody są równe. Niektóre marki doskonale utrzymują swoją cenę, podczas gdy dla innych utrata ¾ wartości to kwestia pierwszych kilku lat.
Co ma wpływ na utratę wartości?
Wśród osób zawodowo handlujących samochodami pokutuje teza, że największą wadą auta jest jego poprzedni właściciel. Ma to pewne uzasadnienie, ponieważ to, w jaki sposób dany pojazd był użytkowany, bezpośrednio przekłada się na jego stan techniczny i wizualny. Ale w kontekście wartości rezydualnej udokumentowana historia to tylko jeden z wielu czynników, które mogą zaważyć na kwocie odsprzedaży. Pozostałe to:
- Renoma producenta – marki o ugruntowanej pozycji rynkowej, takie jak Toyota czy Lexus, cieszą się większym zaufaniem kupujących, co bezpośrednio przekłada się na niższą utratę wartości. Gigantyczna, w tym kontekście, utrata wartości marek mniej znanych i tych dopiero walczących o swoją pozycję na rynku pokazuje, że zaufanie konsumentów w większości przypadków buduje się przez dekady.
- Potwierdzona niezawodność – niezależne organizacje, takie jak TÜV, DEKRA, J.D. Power czy ADAC, co roku publikują dane dotyczące awaryjności pojazdów używanych. Tu również pojazdy Toyoty i Lexusa regularnie zajmują wysokie pozycje, co potwierdza przewagę technologiczną producenta.
- Bezpieczeństwo – to jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas wyboru zarówno nowego, jak i używanego pojazdu. Doskonałe wyniki w testach zderzeniowych oraz dostępne w standardzie aktywne systemy bezpieczeństwa monitorujące środowisko jazdy, które dodatkowo oferują możliwość zdalnej aktualizacji, sprawiają, że Toyoty cieszą się ogromnym zaufaniem na rynku wtórnym.
- Typ napędu i zużycie paliwa – ekonomia codziennej jazdy to dla wielu kierowców jeden z najważniejszych czynników przy wyborze nowego lub używanego auta. Większość osób zdaje sobie sprawę z faktu, że warto dopłacić do pojazdu, który dzięki oszczędnemu napędowi (np. hybrydowemu lub hybrydowemu typu plug-in) pozwoli zminimalizować codzienne koszty użytkowania.
- Regulacje rynkowe – obostrzenia dla napędów tradycyjnych, takie jak strefy wyłączone z ruchu pojazdów spalinowych oraz dopłaty dla samochodów zelektryfikowanych, sprawiają, że obecnie 82% pojazdów sprzedawanych przez Toyotę to hybrydy. Poza wymienionymi wyżej przesłankami merytorycznymi istnieje również wiele kwestii emocjonalnych i wizerunkowych, które mają wpływ na to, jak łatwo lub trudno rozstać się z danym pojazdem i jak wysoką cenę może on osiągnąć na rynku wtórnym.
- Design – samochody zaprojektowane ze smakiem, nowoczesne, zadbane i atrakcyjne wizualnie zwykle osiągają wyższą cenę odsprzedaży. Wyjątkowe, limitowane wersje, wyróżniające się kolory (np. podwójne lakiery bi-tone), atrakcyjne felgi aluminiowe czy akcesoria mogą dodatkowo podnosić wartość pojazdu.
- Innowacyjność – od marek samochodowych oczekuje się dostarczania coraz lepszych, bardziej dopracowanych rozwiązań. Rewolucje na miarę napędu hybrydowego, który został wprowadzony do masowej produkcji przez Toyotę w 1997 roku czy napędu wodorowego, który debiutował wraz z Toyotą Mirai w 2014 roku, nie wydarzają się codziennie. Nie są to jednak jedyne rozwiązania opracowywane przez tego japońskiego producenta. Rocznie Toyota przeznacza ponad 10 miliardów dolarów na badania i rozwój (R&D). To jedna z najwyższych kwot w branży motoryzacyjnej.
- Historia – osiągnięcia, legendarne modele z plakatów nad łóżkiem, nawiązania w popkulturze – wszystko to wpływa na to, w jaki sposób dana marka jest postrzegana. Im więcej pozytywnych konotacji, tym większa duma przyszłego właściciela z symbolu, który widnieje na masce jego nowego auta.
- Motorsport – nawet jeżeli na celowniku mamy auto rodzinne lub miejskie, osiągnięcia sportowe to zawsze wspaniała wartość dodana. Marki, które darzone są największym uznaniem, to te, które potrafią wywoływać w nas emocje. Ale to nie jedyna korzyść płynąca z rywalizacji. Dla Toyoty tory wyścigowe to poligon doświadczalny, na którym testowane i dopracowywane są nowinki trafiające następnie do produkowanych seryjnie samochodów. Dominacja w rajdach WRC oraz osiągnięcia w wyścigach długodystansowych WEC, w tym wielokrotne tytuły najlepszego producenta, potwierdzają dbałość i zaawansowaną technologię obecną w każdym pojeździe z logo Toyoty.
Które modele Toyoty charakteryzują się najniższą utratą wartości?
Dla lepszego zrozumienia przewagi Toyoty warto zestawić jej wyniki z rynkową średnią. Statystycznie samochody osobowe tracą od 45% do nawet 55% swojej pierwotnej wartości w ciągu pierwszych 3 lat użytkowania – szczególnie modele premium, pojazdy o dużym zużyciu paliwa lub mniej znane marki, które niedawno debiutowały na polskim rynku.
Właściciele Toyot mogą zatem spać spokojnie, wiedząc, że ponoszą mniejsze koszty całkowite i mogą liczyć na bardziej opłacalną odsprzedaż, zwłaszcza przy zachowaniu dobrego stanu technicznego i pełnej historii serwisowej. To, o czym warto pamiętać, to fakt, że niska utrata wartości ma znaczenie nie tylko przy zakupie auta na własność, ale także w ofertach leasingu czy wynajmu długoterminowego, gdzie wartość rezydualna bezpośrednio wpływa na wysokość miesięcznych rat.